Wildgroei aan laadpunten, je stekkerauto opladen bij de lantaarnpaal!

Overal op straat losse laadpalen voor e-auto’? Stop ermee, zegt Arnhem. De gemeente presenteert een alternatief: lantaarnpalen met stopcontacten erin.De gemeente Arnhem gaat op de stoep lantaarnpalen installeren met twee stopcontacten erin: laadlantaanpalen. Daar kunnen geparkeerde elektrische auto’s hun stekker inpluggen om hun accu te vullen met energie. Dat is een landelijke primeur, want op wat kleine proeven na, gebeurt zoiets nog nergens. 

Laadpaal

Het college van burgemeester en wethouders kiest hiervoor om een einde te maken aan de wildgroei aan oplaadpunten voor e-auto’s. “Auto's opladen via lantaarnpalen voorkomt de verrommeling van de openbare ruimte”, zegt wethouder Cathelijne Bouwkamp (duurzaamheid, GroenLinks).

Schuytgraaf is als eerste aan de beurt. Daar komen 150 lantaarnpalen te staan, elk voorzien van twee grote stopcontacten. Om van start te gaan met de eerste lantaarnlaadpunten, investeert Arnhem een klein half miljoen euro uit het gemeentelijke Klimaatfonds. Bij succes wordt de techniek ook ingevoerd in lantaarnpalen binnen bestaande woonwijken. Door de lantaarnpalen standaard uit te rusten als oplaadzuil willen B en W ook zekerheid bieden aan de stroomnetbeheerder. Die wordt nu nog vaak verrast door de wirwar aan paaltjes die aan het elektriciteitsnet verbonden worden, op aanvraag. In sommige gevallen kunnen de elektriciteitskabels de wildgroei aan laadpunten niet aan en dreigt overbelasting.

De lantaarns krijgen een speciale stroomknop om accu’s op te laden. Dus als een stekkerauto inplugt gaat het licht in de mast niet zachter branden. “Het is geen simpel deurtje dat we in een normale lantaarnpaal eventjes open kunnen maken", zegt wethouder Bouwkamp. “Er zit een extra kabel aan vast.” De plaatsing van de laadpunten wordt aanbesteed. Opladen gebeurt dus met een pasje van een energiebedrijf en is niet gratis. Arnhem wil dat de elektriciteit komt van lokale zonnepalen, zodat de ‘tankbeurt’ groen is. Om nieuwe stekkerrijders een oplaadpunt te bieden gaat Arnhem verder ook afspraken maken met bedrijven die voor werknemers laadzuilen op de parkeerplaats hebben staan. Buiten kantooruren moeten die oplaadpunten ook te gebruiken zijn door omwonenden met een elektrische auto, is het streven.

Bron: trouw.nl

Laatste nieuws

De CPO-buurt De Witte Wilgen krijgt het uiterlijk van een Betuws boerderij-erf. Het ziet er uit als een boerderijwoning met een grote schuur, maar het...
Een ‘Rondje langs de velden uit Schuytgraaf”. Twee maal per jaar wordt er een bewonersavond georganiseerd zodat bewoners bijgepraat worden over de...
Samen bouwen in Schuytgraaf Op de overgang van de wijk Schuytgraaf naar de weidse uiterwaarden van de Neder-Rijn ligt de buurt Wilgenvliet, in deze...